icon bookmark-bicon bookmarkicon cameraicon checkicon chevron downicon chevron lefticon chevron righticon chevron upicon closeicon v-compressicon downloadicon editicon v-expandicon fbicon fileicon filtericon flag ruicon full chevron downicon full chevron lefticon full chevron righticon full chevron upicon gpicon insicon mailicon moveicon-musicicon mutedicon nomutedicon okicon v-pauseicon v-playicon searchicon shareicon sign inicon sign upicon stepbackicon stepforicon swipe downicon tagicon tagsicon tgicon trashicon twicon vkicon yticon wticon fm

‘Ban me like Trump!’ Serbian president dares Twitter, as media labeled ‘govt collaborators’ invoke Nazi censorship & NATO bombing

‘Ban me like Trump!’ Serbian president dares Twitter, as media labeled ‘govt collaborators’ invoke Nazi censorship & NATO bombing
A dozen Serbian media outlets labeled “state-affiliated” by Twitter protested the platform’s action as censorship, while the country’s president said the social media company may as well ban him just like ex-POTUS Donald Trump.

Twitter began appending the “state-affiliated” media label to outlets back in August 2020, in preparation for the US presidential election. This week the labeling was extended to Serbia, where the localization of “state-affiliated” turned into a rather more sinister-sounding “government collaborator.”

“Twitter is a propaganda machine of war,” thundered a headline in the tabloid Informer, above an interview with a pundit who claimed the US-based social networks were “doing the same thing NATO bombers did in 1999,” and illustrated with a photo of Hitler peeking out of Twitter’s blue bird logo.

Informer is generally considered favorable to President Aleksandar Vucic and his ruling Serbian Progressive Party (SNS). 

“Who else should they cooperate with, oligarchs, thieves and criminals?” Vucic – whom the AP described as an “autocratic leader” – said in response to the labeling. “It’s the most normal thing for the media to cooperate with the government.”

“We don’t even fund most of these outlets, as a state. But they fund Voice of America and the BBC, and they are not labeled state media. Which leads me to wonder who is doing the censorship here,” he added.

I can’t wait for them to ban my account, so I can be another Trump in the world.

This was a reference to Twitter’s infamous decision to “permanently suspend” Trump’s account in January, while he was still the sitting US president, on grounds that he ostensibly incited the riot at the Capitol. 

Twitter’s initial wave of labeling targeted Russian and Chinese outlets, while declining to do the same for US, British, or German outlets funded entirely by their countries’ governments. The Serbian Radio-Television (RTS) pointed out the hypocrisy of this in their statement protesting the labeling, and noting they are not funded by the state budget but from license fees, just like the BBC. 

Also on rt.com Secret documents expose London’s plans to infiltrate the Balkans… while undermining Russia

Calling the labeling a form of “impermissible pressure” on the media, RTS said it was “scandalous” that Twitter applied the label without notifying them, offering any “serious and argument-based explanation” for the move, or explaining what could or should be done to get rid of the label.

The move is “insulting to Twitter users, who are considered incapable of drawing their own conclusions about the content they read and follow,” the outlet added.

Moreover, declaring journalists “government collaborators” can turn them into targets and expose them to security risks, RTS argued, pointing out that the last time this happened – in April 1999 – NATO bombed their building in Belgrade and killed 16 of their employees.

Also on rt.com When ‘threatened’ media cheer arrests & bombing of journalists on ‘wrong’ side

RTS has also stopped posting on Twitter in protest. The most recent tweet from their main news account, @RTS_Vesti, is dated August 16.

Twitter defines state-affiliated media as those where the state “exercises control over editorial content through financial resources, direct or indirect political pressures, and/or control over production and distribution.” The platform “will not recommend or amplify” accounts thus labeled.

Much of Serbia’s media space is controlled by Western corporations, such as Ringier Axel Springer Media AG and KKR Global – which owns the CNN affiliate N1 as well as the SBB cable distribution network.

Think your friends would be interested? Share this story!

Podcasts