icon bookmark-bicon bookmarkicon cameraicon checkicon chevron downicon chevron lefticon chevron righticon chevron upicon closeicon v-compressicon downloadicon editicon v-expandicon fbicon fileicon filtericon flag ruicon full chevron downicon full chevron lefticon full chevron righticon full chevron upicon gpicon insicon mailicon moveicon-musicicon mutedicon nomutedicon okicon v-pauseicon v-playicon searchicon shareicon sign inicon sign upicon stepbackicon stepforicon swipe downicon tagicon tagsicon tgicon trashicon twicon vkicon yticon wticon fm
4 Jan, 2017 17:02

Press freedom shouldn’t be left to a 'vindictive tycoon'... says Murdoch-owned newspaper

Press freedom shouldn’t be left to a 'vindictive tycoon'... says Murdoch-owned newspaper

Rupert Murdoch’s flagship tabloid has warned against letting a mean millionaire control press regulation, after ex-motorsport boss Max Mosley donated £4 million ($4.9 million) to Impress – a regulatory body set up in the wake of the Leveson Inquiry.

Murdoch newspapers like the Sun and the now-defunct News of the World were savaged in the inquiry into press culture and behavior.

Mosley was among a number of public figures who campaigned against the Murdoch press during the inquiry. The News of the World, another of Murdoch's now-defunct tabloids, had previously published a defamatory story about Mosley which was proven false in a high profile case.

NO democracy should tolerate the idea of centuries of press freedom being left in the hands of a vindictive tycoon,” the editorial said.

Citing a poll run by the paper itself, the Sun then warned that the state had effectively endorsed Impress “despite being bankrolled by odious millionaire Max Mosley and supported by just four percent of Brits.

It beggars belief that newspapers who refuse to submit to Mosley’s organization, staffed by zealots who hate the tabloids, will be clobbered by a law that would force them to pay crippling legal costs on libel actions even if they won.

The paper said that most publications were already members of the Independent Press Standards Organization (IPSO), which it described as a “self-funded, properly independent regulator, with an arbitration service that ensures justice can be served without threatening the future of investigative journalism.

The Sun warned that Mosley and other “washed-up celebs and politicians” would do “anything to shut down papers that expose the wrongdoings of the rich and famous.

Australian-born Rupert Murdoch privately owns dozens of publications across the English-speaking world.

British prime ministers have traditionally relied on support from Murdoch’s media empire in order to win elections, so much so that the press baron is commonly referred to as the UK’s ‘kingmaker.'

His friendship with former UK Prime Minister Tony Blair was seen to have had a very real impact on the political process in the UK, with the Sun backing Labour in every election Blair took part in.

In September, new UK PM Theresa May squeezed in a private audience with the media mogul in New York during a UN trip that lasted only 36 hours.

The Sun had previously said that the only two choices for the role after David Cameron stepped down were May or Michael Gove.