icon bookmark-bicon bookmarkicon cameraicon checkicon chevron downicon chevron lefticon chevron righticon chevron upicon closeicon v-compressicon downloadicon editicon v-expandicon fbicon fileicon filtericon flag ruicon full chevron downicon full chevron lefticon full chevron righticon full chevron upicon gpicon insicon mailicon moveicon-musicicon mutedicon nomutedicon okicon v-pauseicon v-playicon searchicon shareicon sign inicon sign upicon stepbackicon stepforicon swipe downicon tagicon tagsicon tgicon trashicon twicon vkicon yticon wticon fm

Beware of FAKE JOURNALISTS! Daily Beast exposes network of false personas that tricked news outlets into publishing their op-eds

Beware of FAKE JOURNALISTS! Daily Beast exposes network of false personas that tricked news outlets into publishing their op-eds
The Daily Beast says it has identified a network of fake personas used to sneak opinion pieces aligned with UAE government policy to legitimate media outlets. Twitter agreed to suspend some of their accounts.

The network is centered around two websites, the Arab Eye and Persia Now, and has been operating since at least July 2019, the Daily Beast reported. Non-existent experts belonging to it had falsified LinkedIn profiles and falsely claimed to have academic credentials. Some used AI-generated images for their profiles while others opted for photos of real people, which were altered to avoid detection.

The network operated at least 19 such fake personas and produced more than 90 opinion pieces printed in 46 different publications, the report said. Among those were right-leaning US media outlets like the Washington Examiner and the National Interest, Hong-Kong-based South China Morning Post, as well as big players like the Jerusalem Post and Al Arabiya.

On Monday, Twitter suspended 16 accounts identified by the Daily Beast as belonging to the network. “As is standard, if we have reasonable evidence to attribute any activity to a state-backed information operation, we’ll disclose them – following thorough investigation – to our public archive,” the company told the outlet.

It remains unclear who is behind the alleged network. Opinion pieces produced by it initially focused on Asian affairs, but quickly shifted focus to the Middle East. They were critical of Iran, Turkey, Qatar as well as the latter’s state-funded news channel Al Jazeera. Meanwhile praise was heaped on the UAE, the report said.

Also on rt.com Liars, plagiarists & fantasists: 5 journalists who hoodwinked everyone with fake news

The disclosed network is not the only example of ‘fake journalists’ tricking the media, as the digital era has made it much easier for fraudsters to fabricate work. One infamous example is ‘Eduardo Martins’, who claimed to be a war photographer from Brazil and for years tricked major news outlets into paying for ‘his’ photos, which were actually plagiarized. His scam was busted in 2017.

If you like this story, share it with a friend!

Dear readers and commenters,

We have implemented a new engine for our comment section. We hope the transition goes smoothly for all of you. Unfortunately, the comments made before the change have been lost due to a technical problem. We are working on restoring them, and hoping to see you fill up the comment section with new ones. You should still be able to log in to comment using your social-media profiles, but if you signed up under an RT profile before, you are invited to create a new profile with the new commenting system.

Sorry for the inconvenience, and looking forward to your future comments,

RT Team.

Podcasts