icon bookmark-bicon bookmarkicon cameraicon checkicon chevron downicon chevron lefticon chevron righticon chevron upicon closeicon v-compressicon downloadicon editicon v-expandicon fbicon fileicon filtericon flag ruicon full chevron downicon full chevron lefticon full chevron righticon full chevron upicon gpicon insicon mailicon moveicon-musicicon mutedicon nomutedicon okicon v-pauseicon v-playicon searchicon shareicon sign inicon sign upicon stepbackicon stepforicon swipe downicon tagicon tagsicon tgicon trashicon twicon vkicon yticon wticon fm
4 Jan, 2017 00:23

Washington Post disproves claim Russia hacked US power grid in new article

Russia is not behind the malware activity at the Vermont power utility in the US, the Washington Post reports quoting unnamed officials. The article follows a correction of another report by the newspaper, alleging Moscow hacked the US power grid via Vermont.

On 30 December last year, Burlington Electric a Vermont-based power company, raised the alarm over a potential malware on one of its computers and reported the case to the authorities.

The incident happened as a company’s employee was checking his Yahoo email account, with an alert suggesting his laptop was connected to a suspicious IP address.

After examining the computer, officials “found a package of software tools commonly used by online criminals to deliver malware,” the Washington Post  citing experts.

READ MORE: Facts force Washington Post to backtrack on report that Russia hacked US power grid

The evidence suggests “the incident is not linked to any Russian government effort to target or hack the utility,” the newspaper reports, referring to the respective officials. The alert during the email check is “not descriptive of anything in particular,” Robert M. Lee, chief executive of cybersecurity firm Dragos is quoted as saying.

A day after the incident at the Vermont utility, the Washington Post headlined its  story, “Russian operation hacked a Vermont utility.” Citing unnamed officials, the Post alleged that the supposed hack even put the entire “US electrical grid security” at risk. 

However, Burlington Electric issued a  in the immediate aftermath of the incident, saying the computer in question was “not connected” to the organization’s grid systems. The suspected traffic has been also “observed elsewhere in the country and is not unique to Burlington Electric,” the company added referring to information from federal officials. 

The Washington Post was forced to backtrack on its earlier allegations and published an editorial note conceding their reports were “incorrect” and saying officials had no such "indications."

It is not the first time the Washington Post has had to offer a correction. In November last year, the newspaper was forced to correct a  where it was alleged that Russia influenced the US Presidential elections via a massive “fake news” campaign.

A key source for the article was research conducted by a group called PropOrNot, which listed some 200 websites, allegedly spreading Russian propaganda. Following complaints from some of the outlets, PropOrNot removed them from the list. The Washington Post on its part issued a correction, saying it did not “vouch for the validity of PropOrNot’s findings.”

In December, the Washington Post published an  citing a secret CIA report, which claimed that Russia deliberately tried to help Donald Trump to become the next US President. In an  with Fox News the Republican President-elect labelled the allegations “ridiculous.” He added it was a way to simply justify the loss of Hillary Clinton as Democrats “suffered one of the greatest defeats in the history of politics” in the US.

Meanwhile, in September 2016, the US based consulting company Gallup  that Americans' trust in the mass media had dropped to its lowest level in in it’s over 80 years of history.