icon bookmark-bicon bookmarkicon cameraicon checkicon chevron downicon chevron lefticon chevron righticon chevron upicon closeicon v-compressicon downloadicon editicon v-expandicon fbicon fileicon filtericon flag ruicon full chevron downicon full chevron lefticon full chevron righticon full chevron upicon gpicon insicon mailicon moveicon-musicicon mutedicon nomutedicon okicon v-pauseicon v-playicon searchicon shareicon sign inicon sign upicon stepbackicon stepforicon swipe downicon tagicon tagsicon tgicon trashicon twicon vkicon yticon wticon fm

Russia questions credibility of Syrian Observatory for Human Rights

Russia questions credibility of Syrian Observatory for Human Rights
The activities of the controversial London-based Syrian Observatory for Human Rights have been denounced by Russia’s Foreign Ministry with spokesman Aleksandr Lukashevich casting doubts on SOHR’s reliability.

"As far as we know, this organization employs only two people (its head and secretary-translator). It is headed by Rami Abdulrahman, who has no training either in journalism or law or even a complete secondary education," Lukashevich said.The SOHR is one of the most widely-quoted sources of Syrian casualty figures and Lukashevich pointed out that many information agencies, primary Western ones, often refer to SOHR data in their reports on Syria."The fact that representatives of the 'observatory' have been avoiding contact with our diplomats speaks for itself," the spokesman added. "We think that these facts allow one to judge how trustworthy the information provided by this structure is."In fact there are two sites each claiming to be an official observatory and providing different data. The original site is indeed controlled by Rami Abdulrahman, while the man behind the duplicate is Mousab Azzawi, who had worked as a translator for the original SOHR and launched his own SOHR site in December after he was fired.Both sites report slightly different figures, none of which can be independently confirmed, leaving media outlets wondering how reliable their sources are. Azzawi’s SOHR is apparently opposed to the rule of the Syrian President Bashar Al-Assad. The allies of Azzawi’s site earlier confirmed to RT that reporting the deaths of the Syrian government loyalists was not in their interest.

Dear readers and commenters,

We have implemented a new engine for our comment section. We hope the transition goes smoothly for all of you. Unfortunately, the comments made before the change have been lost due to a technical problem. We are working on restoring them, and hoping to see you fill up the comment section with new ones. You should still be able to log in to comment using your social-media profiles, but if you signed up under an RT profile before, you are invited to create a new profile with the new commenting system.

Sorry for the inconvenience, and looking forward to your future comments,

RT Team.

Podcasts