icon bookmark-bicon bookmarkicon cameraicon checkicon chevron downicon chevron lefticon chevron righticon chevron upicon closeicon v-compressicon downloadicon editicon v-expandicon fbicon fileicon filtericon flag ruicon full chevron downicon full chevron lefticon full chevron righticon full chevron upicon gpicon insicon mailicon moveicon-musicicon mutedicon nomutedicon okicon v-pauseicon v-playicon searchicon shareicon sign inicon sign upicon stepbackicon stepforicon swipe downicon tagicon tagsicon tgicon trashicon twicon vkicon yticon wticon fm
2 Dec, 2023 15:12

German newspaper fires journalist for ‘love Russia’ book

Juergen Helfricht did not inform his employer, the tabloid BILD, that he had co-authored the 2018 publication
German newspaper fires journalist for ‘love Russia’ book

Germany’s BILD newspaper has sacked reporter Juergen Helfricht after it emerged that he co-authored a book titled ‘To Learn to Love Russia’ in 2018 without informing the editors about the project. The media outlet claimed that the book “exalts” the Kremlin, and represents a “worldview” which “has no place” in BILD. 

Last month, German media outlet NDR reported that it was considering launching legal action against a documentary filmmaker it had partnered with, after it came to light that the man had allegedly received money from a Russian businessman on at least two occasions.  

In a statement published on Friday, BILD said that its editorial team “decided on Tuesday to dismiss Dresden chief reporter Juergen Helfricht with immediate effect.” The reason for the decision was Helfricht’s “participation in a book project, which the editorial team was not informed of, and which it would never have approved,” the media outlet insisted.

At the center of the story is a book titled ‘To learn to love Russia,’ written by former Dresden Opera Ball chief Hans-Joachim Frey, and co-authored by Helfricht. The German edition saw the light of day in 2018 and the Russian one three years later. 

The preface to the Russian-language version was penned by President Vladimir Putin, while the German language book was introduced by then Russian Culture Minister Vladimir Medinsky, who among other things, denounced the “fallacious [and] superficial” notions of Russia that foreigners tend to have. Medinsky also said that these misconceptions are often used for “propaganda purposes.” 

According to BILD, the book carries multiple “exalting perceptions of the Kremlin.”

“Such a world view… has no place in a publication like BILD,” the statement concluded.  

In a separate case last month, media outlet NDR reported that it had been confronted with allegations that documentary filmmaker Hubert Seipel, who it had partnered with, had received Russian money.

Seipel, who produced such films as ‘I, Putin: A Portrait,’ (2012), as well as interviews with the Russian president and US whistleblower Edward Snowden two years later, “admitted to NDR that he had received money from the Russian entrepreneur Alexey Mordashov in the form of two ‘sponsorship contracts’ in 2013 and 2018” for two book projects.

The German broadcaster noted that the filmmaker had failed to inform NDR of these contracts – something it sees as a “significant conflict of interest that challenges Seipel’s journalistic independence.” 

Late last month, President Putin said that “Russophobia… has become almost the official ideology of the Western ruling elites,” adding that it is directed not only at ethnic Russians, but also at all the other peoples inhabiting the country.

The Russian head of state went on to claim that the West wants to dismember Russia by attempting to sow discord among its population.

Podcasts
0:00
21:28
0:00
25:7