icon bookmark-bicon bookmarkicon cameraicon checkicon chevron downicon chevron lefticon chevron righticon chevron upicon closeicon v-compressicon downloadicon editicon v-expandicon fbicon fileicon filtericon flag ruicon full chevron downicon full chevron lefticon full chevron righticon full chevron upicon gpicon insicon mailicon moveicon-musicicon mutedicon nomutedicon okicon v-pauseicon v-playicon searchicon shareicon sign inicon sign upicon stepbackicon stepforicon swipe downicon tagicon tagsicon tgicon trashicon twicon vkicon yticon wticon fm
21 Dec, 2018 13:04

Russia launches probe into BBC programming in response to Ofcom ‘in breach’ rulings on RT

Russia launches probe into BBC programming in response to Ofcom ‘in breach’ rulings on RT

The Russian media regulator will probe the programming of BBC World News, which is available in the country, in response to a decision of its British counterpart, which found RT in breach of its rules in seven cases.

In addition to the TV broadcast, the Roskomnadzor (RKN) will check the content of BBC websites to see if it breaches the Russian regulations, the watchdog said in a statement on Friday.

Commenting on the development, the Russian Foreign Ministry spokesperson said the probe was “long overdue.”

“I sincerely sympathize with the correspondents of BBC, many of whom are real professionals who honestly do their journalistic duty. But the rude interference of the British government with the work of the Russian media (the propaganda targeting RT, attempts to smear journalists etc.) leave us no choice but to respond in equal,” Maria Zakharova wrote on her Facebook page. “Russia warned them. Repeatedly.”

The BBC responded to the news, saying it was abiding by the laws of every nation, in which it provides its service.

Also on rt.com BBC endorses reporter’s actions seeking to find Russian influence in Yellow Vest protests

It comes a day after Ofcom, the British media regulator, published a report on its investigation of RT. Out of ten cases reviewed, it ruled seven to be in violation of impartiality rules. Of those, five are episodes of talk shows hosted by George Galloway and Peter Lavelle and two are news pieces.

RT’s Editor-in-Chief, Margarita Simonyan, said the decision left little doubt that in RT’s case Ofcom simply acts as a tool of political persecution on behalf of the British government.

[British Prime Minister] Theresa May said her government wants to oust ‘Russian propaganda’ after the Skripal case started. Ofcom immediately started its probe. Six months later it declared us guilty.

The episodes that Ofcom ruled as breaching journalistic rules, were aired between March 17 and April 26. Two of them were about the March poisoning case in Salisbury and were critical of London’s handling of the case, which Ofcom ruled to be lacking impartiality.

Think your friends would be interested? Share this story!