icon bookmark-bicon bookmarkicon cameraicon checkicon chevron downicon chevron lefticon chevron righticon chevron upicon closeicon v-compressicon downloadicon editicon v-expandicon fbicon fileicon filtericon flag ruicon full chevron downicon full chevron lefticon full chevron righticon full chevron upicon gpicon insicon mailicon moveicon-musicicon mutedicon nomutedicon okicon v-pauseicon v-playicon searchicon shareicon sign inicon sign upicon stepbackicon stepforicon swipe downicon tagicon tagsicon tgicon trashicon twicon vkicon yticon wticon fm
17 Sep, 2018 16:31

Wikileaks denies Assange sought Russian visa amid sex misconduct allegations

Wikileaks denies Assange sought Russian visa amid sex misconduct allegations

WikiLeaks has denied claims that its founder Julian Assange sought a Russian visa in 2010 amid sexual misconduct allegations.

A report, published by Associated Press (AP) as an exclusive based on leaked WikiLeaks documents, alleges that Assange wrote to the Russian consulate in London to give an associate of his permission to facilitate the visa process for him.

“I, Julian Assange, hereby grant full authority to my friend, Israel Shamir, to both drop off and collect my passport, in order to get a visa,” the letter stated, according to AP.

AP says the letter is part of a trove of WikiLeaks emails, chat logs, financial records, secretly recorded footage and other documents that has been leaked to it.

WikiLeaks has vehemently denied the claims, however, stating that Assange did not write the document or apply for such a visa at any stage.

The whistleblowing organisation claimed the source of the files was Sigurdur Thordarson, a former Wikileaks volunteer, who passed a trove of data on Wikileaks to the FBI and embezzled money from WikiLeaks by impersonating Assange.

Thordarson was ordered to pay WikiLeaks 7 million ISK (roughly $55,000) and sentenced to prison for 2 years for embezzlement and financial fraud in 2014. He was also sentenced to three years in prison in 2015 for sexually assaulting nine boys on multiple occasions.

AP claims that it confirmed the authenticity of some documents by running them by five former WikiLeaks associates who spoke on condition of anonymity. Others were verified using non-public details such as bank accounts, telephone numbers or airline tickets.

Metadata suggests the letter to the consulate was drafted on November 29 - the day after the release of the first batch of US State Department files, AP reported. The news agency could not confirm, however whether the message was delivered.

Shamir told AP in a phone interview that his memory was not clear. “I can’t possibly exclude that it happened. I have a very vague memory of those things.”

Think your friends would be interested? Share this story!