icon bookmark-bicon bookmarkicon cameraicon checkicon chevron downicon chevron lefticon chevron righticon chevron upicon closeicon v-compressicon downloadicon editicon v-expandicon fbicon fileicon filtericon flag ruicon full chevron downicon full chevron lefticon full chevron righticon full chevron upicon gpicon insicon mailicon moveicon-musicicon mutedicon nomutedicon okicon v-pauseicon v-playicon searchicon shareicon sign inicon sign upicon stepbackicon stepforicon swipe downicon tagicon tagsicon tgicon trashicon twicon vkicon yticon wticon fm

German weekly in propaganda row over Ossetia conflict

German weekly in propaganda row over Ossetia conflict
Europe’s largest news magazine has been accused of propaganda by one of its own staff, who says it refused to publish pictures showing the devastation left by the Georgian military in South Ossetia. The photographer believes that the liberal German weekly

Pavel Kassin has been working for the weekly since 1990 and has never before had any problems getting his photographs published.

Last week, he and his German colleague Uwe Klussman, employed by Spiegel’s Moscow bureau, were sent to South Ossetia to report on the aftermath of the war.

On his return, Pavel sent 29 pictures to the magazine’s Hamburg HQ – but was shocked to find that none of them appeared in the latest issue released on Monday.

Kassin was so angry he gave an interview to the Russian daily Izvestia.

“Could it be that the most liberal, democratic and independent magazine has gone down the road of ideological one-sided propaganda?” he said. “In my view this is one of the rare cases when Spiegel has taken a pro-American stance.”

In the last three issues Spiegel has given extensive coverage to the war in the Caucasus, but only a few articles have dealt with the situation in South Ossetia.

The rest have shown Georgia as a ‘martyr’ suffering from ‘Russian aggression’. Most images featured ruined houses in the Georgian town of Gori and crushed military ships in the port of Poti.

Meanwhile, the South Ossetian capital Tskhinval, which suffered 12 hours of bombing by the Georgian military, is shown like a city living an ordinary life.

Most photographs were by correspondents of the world’s leading news agencies. The weekly has also used several pictures by Russian photographers from Reuters and AP.

This year Spiegel has seen changes in its top management. Its long-time editor-in-chief Stefan Aust was replaced by two new chief editors.

Dear readers and commenters,

We have implemented a new engine for our comment section. We hope the transition goes smoothly for all of you. Unfortunately, the comments made before the change have been lost due to a technical problem. We are working on restoring them, and hoping to see you fill up the comment section with new ones. You should still be able to log in to comment using your social-media profiles, but if you signed up under an RT profile before, you are invited to create a new profile with the new commenting system.

Sorry for the inconvenience, and looking forward to your future comments,

RT Team.

Podcasts