icon bookmark-bicon bookmarkicon cameraicon checkicon chevron downicon chevron lefticon chevron righticon chevron upicon closeicon v-compressicon downloadicon editicon v-expandicon fbicon fileicon filtericon flag ruicon full chevron downicon full chevron lefticon full chevron righticon full chevron upicon gpicon insicon mailicon moveicon-musicicon mutedicon nomutedicon okicon v-pauseicon v-playicon searchicon shareicon sign inicon sign upicon stepbackicon stepforicon swipe downicon tagicon tagsicon tgicon trashicon twicon vkicon yticon wticon fm
10 Jun, 2023 05:27

China responds to WSJ 'Cuba spy base' claim

Beijing retorted that Washington has a habit of making false allegations and “chasing shadows”
China responds to WSJ 'Cuba spy base' claim

China has denied a Wall Street Journal (WSJ) report claiming it had struck a deal to build an “electronic eavesdropping facility” in Cuba. The claims, citing anonymous US officials, have also been dismissed by Havana and even the White House itself.

Asked about the WSJ report – which alleged that Beijing would use the spy base to monitor US military sites in Florida – Chinese Foreign Ministry spokesman Wang Wenbin said he is “not aware” of any such arrangement.

“It is well known that the US is an expert on chasing shadows and meddling in other countries’ internal affairs,” he continued, going on to state that the United States has “long illegally occupied Cuba’s Guantanamo Bay for secretive activities and imposed a blockade on Cuba for over 60 years.”

Published by the Journal on Wednesday, the story cited US officials who were said to be “familiar with highly classified intelligence” about the “secret” plan. It said that China would pay “billions” to the Cuban government in exchange for rights to the surveillance facility, and that an agreement had been reached in principle.

Cuban Foreign Minister Carlos Fernandez de Cossio in Washington also rejected the report as “totally mendacious and unfounded information,” calling the charges “fabricated.”

The WSJ story contains “fallacies promoted with a malicious intention to justify the unprecedented reinforcement of the economic blockade, destabilization and the aggression against Cuba, and to deceive public opinion in the United States and around the world,” he added.

While the allegations purportedly came from American officials off the record, White House National Security Council spokesman John Kirby told Reuters the report is “not accurate,” though he declined to specify any particular errors.

The Chinese spokesman went on to urge US officials to “stop interfering in Cuba’s internal affairs under the pretext of freedom, democracy and human rights,” and to lift a commercial and financial blockade on the island which dates back to the Cold War.

Podcasts
0:00
27:33
0:00
28:1