icon bookmark-bicon bookmarkicon cameraicon checkicon chevron downicon chevron lefticon chevron righticon chevron upicon closeicon v-compressicon downloadicon editicon v-expandicon fbicon fileicon filtericon flag ruicon full chevron downicon full chevron lefticon full chevron righticon full chevron upicon gpicon insicon mailicon moveicon-musicicon mutedicon nomutedicon okicon v-pauseicon v-playicon searchicon shareicon sign inicon sign upicon stepbackicon stepforicon swipe downicon tagicon tagsicon tgicon trashicon twicon vkicon yticon wticon fm
22 Feb, 2018 02:48

‘It was a good laugh’: Germany’s Bild duped by bogus Russian meddling ‘bombshell’

German tabloid Bild has been forced to retract a report about Russian interference in German politics. The ‘bombshell’ was invented by a satirical magazine to expose Bild’s lax editorial standards and have some fun in the process.

Editors of Titanic, a German monthly satirical magazine with a circulation of approximately 100,000, found it odd and amusing that the German media, including the top-selling Bild daily, for some reason hesitated to blame Russia for meddling in their country’s political process too. Capitalizing on the global ‘Russian meddling’ hysteria, they devised a ‘spy movie’ plot, a storyline that would feature a Russian ‘troll factory’ using social media bots to target German politicians.

“There were no rumors of Russian meddling and we thought – 'this cannot be' – we have to make an alliance with the Bild tabloid and push a story of Russian meddling. And as we see now, it works perfectly,” Moritz Hürtgen, editor of Titanic, told RT.

Applying all their creativity, they forged a chain of fake emails resembling an exchange between Kevin Kuehnert, head of the Social Democratic Party (SPD) youth wing Jusos (and a prominent critic of the new coalition government with Angela Merkel’s conservative bloc), and a shadowy Russian bot master by the name of “Juri.” The fake material was then fed to Bild.

“What we did was we came up with a story that was tacky and like in a spy movie. And we had a good feeling that this would work especially with Bild as they already ran a campaign against the SPD, the Social Democratic Party which Kevin Kuhnert is a part of,” Hürtgen recalled. “Our intent was to spin this story further.”

Bild apparently thought that they had finally got some hard proof of Russian meddling in the German elections, something which no newspaper, nor any of the Western intelligence agencies, had been able to uncover. Without double-checking the sources, Bild jumped on the material, publishing the “New smear campaign inside the SPD” article last Friday.

Bild’s sizzling Russia ‘scoop’ documents Juri’s offer to use social media bots to target former SPD leader Martin Schulz.  Citing the ‘sensational’ messages, it explains that Juri stood ready to pump between €4,000 and €5,000 into Kuehnert’s campaign against a new “grand coalition.” The hoax has Kuehnert readily accepting the mysterious Russian meddler’s generous proposal, as long as Juri can ensure that it looks like the money came from his youth organization.

However, on Wednesday, the satirical magazine confessed that it had fabricated the entire email exchange, mocking Bild for its sub-WordPress-blog journalistic standards. “The readers of Bild [are] just like the editors of Bild – they are hopeless cases. So you can’t help them,” Hürtgen told RT. “It was a good laugh. And I think that is worth something.”

Although Bild is Germany’s most widely-read daily with a circulation over one million, ordinary Germans were unsurprised by the tabloid’s extremely lax standards. “I don't believe that the Russians really do that, because the BZ and the Bild publish fake news very often. We here in Berlin know that already and that happens constantly,” Mohamed, a Berlin resident, told Ruptly.

“I’m used to that. Bild publishes without checking, I mean, Bild is for entertainment, not for something serious,” another Berliner said.

Following the scandal, Bild retracted the bogus Russian meddling bombshell. While conceding that the emails are fakes, Bild still insists that the emails originated from an SPD server and were perhaps part of an elaborate smear campaign aimed at Kuehnert – making them “newsworthy.”

Like this story? Share it with a friend!